Newsello.pl

Stan wiedzy polskich kierowców o płynie hamulcowym nie naprawa optymizmem

Dane szokują. Okazuje się, że nawet 70% pojazdów poruszających się na naszych drogach ma wyeksploatowany płyn hamulcowy! Jakie jeszcze błędy popełniają kierowcy? Jakie mogą być konsekwencje? Sprawdźmy!
Stan wiedzy polskich kierowców o płynie hamulcowym nie naprawa optymizmem [fot. materiały prasowe]
Stan wiedzy polskich kierowców o płynie hamulcowym nie naprawa optymizmem [fot. materiały prasowe]

Każdy kto porusza się samochodem musiał kiedyś zdać prawo jazdy. Kierowcy a nawet instruktorzy są zgodni: prawdziwej jazdy, uczymy się dopiero po zdaniu egzaminu. Prowadzić to może do wyrobienia sobie wielu niekoniecznie dobrych nawyków, oraz pewnych luk w naszej wiedzy... co niestety skutkuje zaniedbaniami i zmniejszonym poziomem bezpieczeństwa na drogach.

Statystyki niestety nie kłamią. Z badań przeprowadzonych podczas I, II, III i IV edycji akcji „Jedź Bezpiecznie” wynika, że większość samochodów porusza się z nadmiernie zużytym płynem hamulcowym, co stanowi poważne zagrożenie na drogach. To niestety nie wszystko. Większość kierowców nie wie nawet, jaką funkcję pełni płyn w układzie hamulcowym.

Organika S.A. – Producent, którego specjalnością jest chemia motoryzacyjna, jest też pomysłodawcą akcji Jedź bezpiecznie”, która ma za zadanie rokrocznie edukować i poszerzać świadomość polskich kierowców. Podczas akcji kierowcy mogą szybko i bezpłatnie zbadać stan płynu hamulcowego w swoich pojazdach, a także wziąć udział w krótkiej ankiecie na temat świadomości kierowców o roli płynu hamulcowego w układzie oraz potencjalnych zagrożeniach spowodowanych zużytym płynem. Wyniki badań mogą wprawić w osłupienie.

72% kierowców nie wie, jaką rolę pełni płyn hamulcowy w układzie hamowania

Funkcją płynu hamulcowego jest przeniesienie siły z pedału na klocki hamulcowe. Taka informacja powinna wystarczyć, aby zdać sobie sprawę jak ważną rolę on pełni. Od jego stanu zależy więc prawidłowe funkcjonowanie układu hamowania, a tym samym nasze bezpieczeństwo. Dobry jakościowo płyn pozwoli zahamować w każdych warunkach, skróci czas reakcji hamowania po wciśnięciu hamulca oraz ochroni i przedłuży żywotność całego układu. Płyn hamulcowy jest najważniejszym płynem eksploatacyjnym w samochodzie.

70% pojazdów poruszających się po drogach ma nadmiernie zużyty płyn hamulcowy

Zużyty lub złej jakości płyn nie tylko wydłuża drogę hamowania, ale także może spowodować, że hamulce wcale nie zadziałają. Taka sytuacja może zaskoczyć w najmniej oczekiwanym momencie. Istotna jest tutaj temperatura wrzenia płynu. W sytuacjach takich jak: ostre lub częste hamowanie, jazda po krętej drodze, czy zjazd ze wzniesień – niska temperatura wrzenia płynu może spowodować zanik siły hamowania lub hamowanie z dużym opóźnieniem. Może dojść do zjawiska zwanego potocznie zapowietrzeniem układu hamulcowego (w rzeczywistości powstaje w układzie gaz), które oznacza trudności lub całkowitą utratę możliwości hamowania.

46% kierowców wymienia płyn hamulcowy bardzo rzadko, a 23% nie robi tego wcale

Ponad połowa kierowców nie posiada płynu hamulcowego na wymianę, a Ci, którzy decydują się na jego zakup, najczęściej wybierają ten najtańszy, co niestety w większości przypadków przekłada się na niską jakość. Na 10 zapytanych kierowców, aż 6 z nich przy wyborze płynu kieruje się niską ceną. To duży błąd. Zakup lub wymiana płynu to niewielki koszt, który ponosi się rzadko, dlatego warto zadbać o swoje bezpieczeństwo. Wymiana płynu powinna odbywać się co 2 lata lub po przejechaniu 40.000 km.

27,3% wypadków drogowych spowodowanych awariami, wynika z niesprawności układu hamowania

Jadąc z prędkością 100km/h pokonujemy 27m/s. Według badań ITS sprawne hamulce, z płynem wysokiej jakości w układzie, osiągają pełen potencjał działania po ok. 0,2s, w związku z czym hamowanie rozpoczyna się dopiero 5m po wciśnięciu hamulca. Jeśli jednak płyn jest wyeksploatowany, jest kiepskiej jakości lub nie spełnia określonych parametrów, droga hamowania może być nawet 7,5-krotnie dłuższa, a samochód zacznie hamować dopiero po 35m od czasu wciśnięcia hamulca! To oznacza bardzo duże ryzyko wypadku. Pamiętajmy o regularnej wymianie płynu.

O płynach i układzie hamowania opowiedziała Pani Magdalena Ponicka – Specjalista ds. badawczych z Działu Badań i Rozwoju. Organika S.A jest jednym z czołowych producentów chemii motoryzacyjnej (w tym płynu hamulcowego DOT 4 LV klasy 6). Jeśli chodzi o tę branżę jest największą grupą kapitałową w Polsce. Firma wciąż poszerza swoją ofertę wprowadzając na rynek innowacyjne produkty. Więcej informacji o „Jedź Bezpiecznie” do znalezienia na stronie akcji.

Tagi

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treścia zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwe lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Warto przeczytać

Kultowe autobusy PRL-u – poznaj legendy polskich dróg! [fot. materiały prasowe]

Kultowe autobusy PRL-u – poznaj legendy polskich dróg!

Inne
wtorek, 08 maja 2018, 16:38
Całkiem niedawno informowaliśmy o tym, że słynne autobusy PRL-u wyjechały na ulice Warszawy. Dziś przyjrzymy się im dokładniej i poznamy motoryzacyjnych królów tamtych czasów! A do tego... wyjątkowa galeria zdjęć!

Zobacz również