Newsello.pl

Opony letnie – jak wybrać te idealne?

Dobre opony letnie to podstawa bezpieczeństwa na drodze. Te idealne muszą być nowe, wykorzystywać innowacyjną technologię, a przede wszystkim pochodzić ze sprawdzonego źródła.
Opony letnie – jak wybrać te idealne?
Opony letnie – jak wybrać te idealne?

Niewiele elementów w samochodzie jest tak ważnych dla komfortu i bezpieczeństwa jak opony. Oczekuje się od nich bezawaryjności, wytrzymałości na nacisk nadwozia i wszystko, co pokonują na drodze. Mają zapewniać stabilizację na drodze suchej i mokrej, na prostych i podczas dynamicznych wejść w zakręty. By tak jednak było, opony muszą być nie tylko odpowiednio dobrane, ale też pochodzić ze sprawdzonego źródła.

Jak sprawdzić stan opon w samochodzie?
Odpowiednia weryfikacja jest kluczowa dla bezpieczeństwa podróży. Powszechny błąd to założenie, że detale mają niewielki wpływ na jakość opon. Ich działanie opiera się bowiem właśnie na szczegółach niezauważalnych na pierwszy rzut oka. Pokazuje to kwestia głębokości bieżnika. Według przepisów, samochody osobowe nie mogą mieć opon, w których jest on mniejszy niż 1,6 mm. Nie oznacza to jednak, że taka wartość zapewnia bezpieczeństwo! To poziom krytyczny, poniżej którego opona powinna już być bezwzględnie zastąpiona nową. By podróż była bezpieczna, grubość bieżnika w oponie letniej powinna być na poziomie minimum 3-3,5 mm. Biorąc pod uwagę, że w nowych sięga on 8 mm, wartość ta jest co najwyżej przeciętna.

Bezpieczeństwo opony to nie tylko kwestia jej bieżnika. Nie mniej istotny jest bowiem wiek. Opony nie powinny być używane jeśli mają więcej niż 10 lat. Dotyczy to również modeli, które charakteryzują się bieżnikiem o akceptowalnej grubości. Dziesięcioletnie tworzywo zmienia swoją specyfikę – jest już mniej odporne na zużycie, gorzej znosi jazdę z wyższą prędkością. Guma stosowana w oponach traci elastyczność z roku na rok. Przekłada się to na jej gorszą przyczepność. Nawet jeśli bieżnik teoretycznie będzie w odpowiednim stanie, tworzywo z którego wykonano oponę nie spełnia swojego zadania – zarówno na wodzie, jak i suchej nawierzchni.

Jak sprawdzić wiek opony?
Można to zweryfikować sprawdzając datę opony DOT (skrót od Department of Transport) wytłoczoną z boku każdego modelu. Dwie pierwsze cyfry odpowiadają tygodniowi produkcji, dwie kolejne, to rok wytworzenia. Dzięki temu można precyzyjnie oszacować wiek gumy. Analiza jest szczególnie istotna w przypadku zakupu gum, które sprzedawane są jako nieużywane i nowe – jeśli jednak mają sporo lat, szybko trzeba będzie zastąpić je kolejnymi.

Opony letnie a zimowe
Opony letnie znacznie różnią się od zimowych. Mają inną technologię wykonania, nacięcia są wykonywane w odmienny sposób – dzięki temu na nawierzchni zachowują się całkowicie inaczej niż zimowe. Różni je skład używanej mieszanki. Zimowe mają więcej kauczuku zapewniającego ich fleksyjność nawet w kilkunastostopniowym mrozie. Technologia wykonania, przekłada się na jakość jazdy. Używanie opon letnich zimą doprowadzi do poślizgu – są zbyt twarde, by odpowiednio radzić sobie z nadmiarem wody lub zmrożoną nawierzchnią. Opony letnie różnią się od zimowych bieżnikiem. Zimowe mają więcej tzw. lamelek, czyli precyzyjnie wykonanych nacięć, dzięki którym podwyższona jest przyczepność gumy. To dzięki temu zabiegowi opony letnie doskonale odprowadzają wodę i zachowują stabilność na błocie pośniegowym. Letnie opony pod tym względem zachowują się inaczej.

Różnice ogumienia na co dzień odczuwa się głównie pod względem hałasu – opony zimowe wytwarzają znacznie większy. Jednak każde zatrzymanie lub poruszanie się w niesprzyjających warunkach doskonale pokazuje różnicę pomiędzy wersją letnią a zimową w kontekście stabilności pojazdu i drogi hamowania.

Opony letnie – jaki wybór będzie najlepszy?
Niezależnie od marki, warto pamiętać o tym, by zawsze dobierać ogumienie parami. Poważnym błędem jest używanie dwóch różnych modeli o innym stanie zużycia – doprowadzi to do niestabilności samochodu.

Wybór konkretnego modelu opon uzależniony jest od finansów. Ogumienie podzielić można na trzy klasy – ekonomiczną, średnią oraz premium. Pierwsza z nich to letnie opony (oferowane przez sklep Feu Vert https://www.feuvert.pl/e-sklep/opony-letnie-i-zimowe.html#season=Letnie), które zwracają uwagę względnie niską ceną. Między nią a jakością, jest jednak spora zależność. Ogumienie tanie, to przede wszystkim funkcjonalność – nie ma tu innowacji, ponadstandardowych systemów zabezpieczających. Tego rodzaju opony letnie sprawdzą się w autach używanych, na niezbyt długich dystansach i poruszających się głównie w mieście.

Opony klasy średniej, to doskonała równowaga pomiędzy jakością a ceną. Te modele zapewniają bardzo dobrą trwałość oraz podwyższone bezpieczeństwo na drodze, a jednocześnie nie wykraczają poza możliwości finansowe większości kierowców. Zaleca się je do pojazdów, które są eksploatowane zarówno w mieście jak i na dalszych trasach - mogą być używane również przez kierowców stawiających na dynamikę i jazdę agresywną, ponieważ standardy zabezpieczeń przewidują już większe natężenie dopuszczalnych nacisków.

Opony wyższej klasy to rozwiązanie dla kierowców poruszających się szybko i po drogach nietypowych – np. lasach. Tego rodzaju ogumienie jest znacznie trwalsze, lepiej zabezpieczone niż klasa średnia. Producenci stosują w tych modelach szereg innowacji, testują je w najtrudniejszych warunkach, a do produkcji opon używają mieszanki z podwyższoną wartością dodatków wpływających na wytrzymałość ogumienia.

Które modele sprawdzą się najlepiej?
W klasie ekonomicznej wybór modeli jest szeroki. Warto postawić np. na sprawdzone modele z Polski (np. Dębica) lub Czech (Barum). W obu przypadkach nazwa znana jest od lat, jednak marki należą do najbardziej znanych koncernów na świecie – Goodyear oraz Continental AG.

Klasa średnia opon letnich to również wielu uznanych producentów – wysokie noty w testach zyskują produkty Uniroyal, Firestone, Fuldy czy Hankook. Opony Premium to zazwyczaj marki znane np. z rywalizacji sportowej – Michelin czy Dunlop.

Niezależnie od ostatecznego wyboru konkretnego modelu, kupując opony letnie należy kierować się bezpieczeństwem. Nowe ogumienie zawsze jest skuteczniejsze niż używane. Opony letnie powinny być też dobrane pod kątem wieku – modele, które mają więcej niż kilka lat, po dekadzie nie będą spełniały swojego zadania tak skutecznie, jak młodsze.

Tagi

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treścia zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwe lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Warto przeczytać

Zobacz również