Newsello.pl

Ekologiczne rozwiązanie - czołg na gaz

Firma AC S.A. udowodniła, że nie ma rzeczy niemożliwych, jeśli chodzi o instalacje LPG.
Czołg na gaz? To możliwe!
Czołg na gaz? To możliwe!

Instalacje LPG montowane są nie tylko w samochodach, ale również w większych pojazdach, takich jak samochody ciężarowe, autobusy czy maszyny rolnicze. Firma AC S.A., producent systemów LPG/CNG marki STAG, poszła o krok dalej i jako pierwsza na świecie poddała konwersji na LPG… czołg.

Firma AC S.A. udowodniła, że nie ma rzeczy niemożliwych, jeśli chodzi o instalacje LPG. Zamontowała w czołgu T-55 MERIDA innowacyjną instalację gazową stworzoną z myślą o pojazdach dostawczych i ciężarowych, autobusach oraz maszynach rolniczych i budowlanych napędzanych silnikami Diesla. Miało to na celu pokazanie, w symboliczny sposób, niezawodności oraz szerokiego zastosowania systemów LPG. Instalacja ta została poddana testom w wyjątkowo trudnych warunkach podbiałostockiej żwirowni i doskonale sprawdziła się w 46-tonowym czołgu T-55 o mocy 640 km oraz pojemności silnika 36 l. Firma wzbogaciła wojskowy pojazd o takie komponenty, jak: sterownik STAG Diesel dedykowany pojazdom z 8-cylindrowymi silnikami, dwa reduktory STAG R02, dwie listwy wtryskowe STAG AC W02 BFC oraz dwa 120-litrowe zbiorniki LPG. Jakie możliwości zyskał czołg po tej nietypowej konwersji?

Ekologiczne rozwiązanie
Zanieczyszczenia powietrza stanowią główną przyczynę globalnych zagrożeń środowiska, dlatego też jednym z głównych założeń instalacji LPG – nie tylko w czołgu T-55, ale każdym innym pojeździe, jest obniżenie emisji cząstek stałych (sadzy). – Do układu wydechowego pojazdów z silnikiem Diesla trafia 15 proc. niewykorzystanej mieszanki paliwowej. Dodatek gazu sprawia, że ilość ta znacznie maleje – nawet do 5 proc. Dzięki temu, paliwo wypalane jest niemal całkowicie, a to z kolei przekłada się na obniżoną emisję szkodliwych dla środowiska substancji – mówi Marek Bezubik, Specjalista ds. Technicznych firmy AC S.A., producenta systemów LPG/CNG marki STAG.

Obniżenie kosztów eksploatacji oraz większe osiągi silnika
Montaż instalacji gazowej w pojazdach z silnikiem Diesla to również oszczędność. W tym przypadku rozruch silnika odbywa się przy użyciu oleju napędowego, jednak podczas jego pracy, do komory spalania trafia zarówno ropa, jak i gaz, stanowiący ok. 30 proc. mieszanki paliwowej. W taki sposób możliwe jest obniżenie kosztów eksploatacji pojazdu nawet o 20-25 proc. – również w przypadku czołgu. Co więcej, pojazd bojowy z instalacją LPG, dzięki wbudowanym zbiornikom z ropą oraz gazem, mógłby przejechać dwa razy dłuższy dystans na jednym tankowaniu oraz zyskałby większe osiągi. – Wzmożona efektywność spalania mieszanki paliwowej oznacza nawet 30 proc. wzrost momentu obrotowego oraz mocy silnika. Dzięki temu, każdy pojazd z silnikiem Diesla wzbogacony o instalację LPG staje się szybszy, silniejszy oraz sprawniejszy. Dodatkowo, dzięki instalacji autogaz, silnik zyskuje wydłużony resus, czyli gwarantowany czas bezawaryjnej pracy – dodaje Marek Bezubik.

Tagi

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treścia zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwe lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Warto przeczytać

Usłysz swoje miasto z BMW i3

Usłysz swoje miasto z BMW i3

Nowości
piątek, 21 kwietnia 2017, 10:32
Marka BMW w ramach nietypowej kampanii modelu elektrycznego i3 stworzyła film ukazujący Warszawę cichszą, przepełnioną niespodziewanymi dźwiękami zwykle zagłuszanymi przez hałas samochodów.

Zobacz również